Followers

Sunday, February 21, 2010

susu ibu dan anak perempuan dan anak lelaki

 Haaa....ni kisah benar dan menarik nih !

 Citer dia camni ......
 Alkisah pada suatu masa, di sebuah hospital bersalin di Amerika. Maka ada
 le dua orang ibu yang melahirkan sorang anak lelaki dan sorang lagi anak pompuan.
 Masalahnya, kedua-dua ibu tadi, mengaku yang mereka melahirkan anak lelaki
  tersebut ! Ni kes berebut anak lelaki le.... Oleh kerana  mereka
 melahirkan pada waktu dan masa yang sama, maka timbul le sedikit masalah bagi menentukan ibu yangsebenar bagi anak lelaki tersebut. Pada waktu tersebut, tiada lagi ujian DNA. Maka doktor pakar dari
 Amerika bertanya le pada kawan dia, sorang doktor dari mesir,macam  mana nakselesaikan masalah tersebut. Dia orang dah buat ujian darah dah, malangnya, kedua-dua ibu tersebut mempunyai kumpulan darah yang sama. Lagi rumit masalah tersebut! Maka doktor Amerika tu
 tanya le doktor dari mesir, macam mana nak selesaikan masalah ni, sebab dia dengar orang kata Islam dan Al-Quran ni agama yang sempurna, dan setiap masalah ada
penyelesaiannya di dalam Al-Quran. Maka terkedu le doktor dari mesir tuh! Nak tak nak, doktor
dari mesir tu, ajak doktor Amerika tu berjumpa dengan sorang kawannya, iaitu seorang ulama terkenal dari mesir. Maka ulama dari mesir tu tanya le apa masalahnya. Setelah  diceritakan segalanya, maka ulama mesir tersebuttersenyum. Korang nak tau tak, apa yang dia suruh buat ? Alah...bukannya suruh potong
dua cam dalam citer melayu lama tuh ! Ulama mesir tadi suruh diperah susu kedua-dua ibu yang melahirkan anaktadi! Dan dibuat ujian tentang kandungan kalsium, zat galian dan sebagainya!
 Setelah selesai ujian, mereka diminta membawa keputusan ujian dan berjumpa semula dengan ulama tersebut. So, setelah dapat keputusan ujian, maka mereka pun bertemu semula dengan ulama tersebut. Nak tau apa keputusannya ? Salah satu dari susu ibu tersebut, mengandungi 2 kali ganda bahan-bahan seperti kalsium, zat galian dan apa-apa yang sepatutnya berada di dalam susu ibu. Makaulama mesir tersebut berkata, ibu yang mempunyai susu yang mempunyai bahan-bahan 2 kali ganda itulah ibu sebenar kepada anak lelaki tersebut Maka doktor amerika tadi bertanya, apa  buktinya di dalam Al-Quran, mak ulama mesir memberitahu bahawa, bahagian untuk    anak lelaki itu adalah 2 kali ganda dari anak perempuan, begitu jugalah dalam soal pembahagian harta pusaka. Jadi, oleh kerana itu adalah hukum Allah, susu ibu juga merupakan 'harta', maka untuk anak lelaki, adalah 2 bahagian, berbanding untuk anak perempuan !  Semoga menjadi panduan buat kita semua......

3 comments:

Lynn Nasir said...

haik..mcm salah fakta je ni. mana dpt cerita ni meeya? heheh! akak nk kena study balik ni.

nape doktor tu tak wat DNA test..lg senang drpd pegi mesir..ntah apa2 ntah doktor tu..tak tgk CSI ke..hahaha! jgn mare ek meeya..

meeya said...

owh... ni crite zaman dolu2.. meeya amik dari email jugak...
hehehe..zaman yang tak berapa nak canggih gamaknya cerita ni.. eheh.. akak... kaji jgn tak kaji..

meeya said...
This comment has been removed by the author.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails