Followers

Sunday, January 24, 2010

Tiba-tiba teringat ustazah sekolah berpesan....


Dulu, tahun 2004 dan 2005... Ustazah aku mengajar bab rezeki. Ustazah cakap, Setiap duit yang kita dapat samada gaji atau hadiah mungkin, seeloknya dermalah sedikit walaupun 1 sen kepada anak yatim atau sesiapa sahaja. Kerana dalam rezeki Allah bagi pada kita, adalah untuk orang lain jugak..

Usatazah pesan lagi.. Allah boleh menarik rezeki. Biasanya hal ini berlaku pada si tangkai jering (kedekut) atau jenis yang berkira2. Contohnya kalau kita makan, kawan mintak sikit atau makan dengan rasa megah atau apa2 aje, tiba2 kita muntah, tu dinamakan tuhan tarik rezeki kita. Mungkin ini hanyalah perkara biasa dan kita tidak pernah memikirkan itu kerana tuhan tarik rezeki, tapi setiap yang berlaku ada hikmahnya...

Tuhan sentiasa nak uji dan memberi pengajaran kepada manusia. Mungkin kerana kita terlalu berkira2 dalam mebuat sesuatu (terutamanya duit) tuhan akan menarik lebih dari apa yang dia berkira2. Hmmm... jadilah manusia yang suka bersedekah.. Ada jugak jenis yang suka barang orang. Suka ambil barang orang tetapi ila orang lain nak pinjam barang dia, dia berkira2... bagi aku.. Nila manusia terkeji dalam dunia....

Haaa. satu lagi, jika kita keluar dengan kawan2 or sape2 je... jangan suka round2 nilai duit... Contohnya order untuk setiap orang tapi bayar atas satu bil dan anda yang membayarnya, then makanan kawan anda tu adalah Rm8.70, janganlah rounding2 sendiri nilai tu jadi Rm9.00 atau lebih dari tu.. Jika kurangkan tidak ada masalah. Ini bukan apa, jika kita rounding2 duit macam tu tanpa bertanya dahulu pada orang yang hendak membayar, tu dah kira duit haram... 10 sen yang haram tu pun kat akhirat dah berat dah nak tanggung...

Ingatlah kawan2... Jangan rounding2 suka hati.. Haram tetap haram. Pasal duit jangan buat main.. Tanpa pengetahuan, haram sayang oi.... kalau dah dapat permission takpela...

keberkatan dalam hidup tu penting.. Jika kita dah makan banyak2 lebih dari biasa, tapi tak kenyang, tu namanya rezeki yang kita makan tu mungkin tak berkat.. Kalau tak berkat, hati jadi gelap... periksa diri, mungkin kita ada melakukan sesuatu pada masa dahulu..


Keberkatan tu penting!!!!!!!!!!!


p/s : Kedekut = Setan

2 comments:

Mario said...

tiba2 aku pun teringat arwah ustazah aku dulu...sll salah panggil nama aku...tp aku suka je nama tu...
al-fatihah tuk ustazah aku... semoga roh nye ditmptkn bersma2 org2 yg beriman

meeya said...

al fatihah..
nasib baek ingat...
jgn lupe cikgu yang mengajar kite dulu.. walaupun ilmu hisab. hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails