Followers

Friday, January 14, 2011

hello readers!

assalamualaikum n hye3x..

semua sihat? hope semua sihat ek...
..hehe..

okep2, for entry kali ni,
arap semua xmeleleh air liur ye, hehe, sebab entry kali ni pasal makanan.

NASI LEMAK

ok2.. comel x?

sebab rasa xde keje, buat perkara2 macam ni.
hik! ada aku kesah?

haha, paper pon, jangan men baling makanan sudah. hiks!

=)
caranya... tada...
ni bahan2 nak buat sambal.

ni cara aku buat sambal nasi lemak, so kalau korang buat cara lain, lainla caranya yek!
haha, yang penting, ada bawang merah, bawang puting, halia, cili nak bagi pedas je. ops.. jangan lupa air asam jawa (asam keping pon boleh) dan juga cili boh.
 
hehe.. so, bahan2 kat atas ni (dalam gambar), korang tumbukla sampai lumat or blend je, (aku potong macam tu sebab kat hostel mana ada lesung pipit batu! yang ade, lesung porselin, tu pon kat lab, xmuatnya nak tumbuk bahan2 aku ni. heeee...

ok2. mula2, panaskan minyak, then gorengla cili boh sampai cili tu mcm masak2 sket.. bila korang rasa da ok, korang masukkanla bahan2 yang da ditumbuk@kisar tu.. and tunggu sampai subuh sok bawang tu plak macam masak2. heeeee.....

hehe, yang ni da siap tau.

hehe, lepas bawang tu dah macam ok2 je dalam periuk tu, korang masukkan la air asam. then tunggu sampai kering sket. kalau korang suka letak bilis terus, korang letakla terus masa buat sambal. yang aku buat ni xletak sebab my roomate xsuke ikan bilis lembik2. die nak rangup2. so, kitorang goreng je..



and, korang carikla lauk pauk lain untuk makan bersama nasik goreng ni. aku goreng sosej n scallop. hehe. belasah jela kan. hahaha... nak bagi kentut busuk sedap lagi, rebusla telur! hehehe..

haha, xreti2 potong? heheh.

lauk pauk extravaganza!

untuk nasik plak, masak nasik macam biasa, tapi tukar air tu, dengan santan. jangan lupa tambah sedikit garam n letak sekeping halia. nak best lagi, letak halba. (halba ni sejenis rempah ratus yang biasa digunakan untuk buat nasik dagang. nyum3x.)

tada.......

ok... selamat mencuba. aku masak ni semua dalam rice cooker je. yela, hostel mana ade dapur... ;p

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails